Instalacja Arduino IDE za pomocą instalatora na Windows 10
Jeśli chcesz rozpocząć pracę z Arduino, pierwszym krokiem jest instalacja Arduino IDE za pomocą instalatora na Windows 10. W tym przewodniku pokażemy Ci, jak krok po kroku zainstalować oprogramowanie Arduino IDE na komputerze z systemem Windows 10, abyś mógł szybko rozpocząć programowanie swoich projektów.
Spis treści:
Pobranie instalatora Arduino IDE
Pierwsze uruchomienie aplikacji Arduino IDE
— Instrukcja zmiany języka w Arduino IDE z angielskiego na polski
Testowanie oryginalnej płytki Arduino
— Instrukcja uruchomienia oryginalnej płytki Arduino Uno krok po kroku
— Szybki test poprawności działania płytki Arduino
Uruchomienie nieoryginalnej płytki Arduino (Instalacja sterownika CH340)
Krok 1: Pobranie instalatora Arduino IDE
1. Przejdź na oficjalną stronę Arduino, do zakładki “Software”: https://www.arduino.cc/en/software
2. Znajdź sekcję “Downloads” znajdź wersję Arduino IDE 2.3.2 (lub nowszą) – na Rys.1 pokazano jak wygląda sekcja “Downloads”.
3. W sekcji “Downloads” kliknij w link “Windows Win 10 and newer, 64 bits” aby pobrać wersję instalacyjną Arduino IDE. Link zaznaczono czerwonym kółkiem na Rys.1.

4. Pojawi się także okno przeglądarki z prośbą o wsparcie projektu Arduino na stronie https://www.arduino.cc/en/donate/. Możesz przekazać darowiznę lub kliknąć przycisk “Just Download”, aby kontynuować bez dokonywania wpłaty – tak jak na Rys.2.
5. Następnie pojawi się kolejne okno przeglądarki z zaproszeniem do zapisania się na newsletter Arduino (https://www.arduino.cc/en/donate/newsletter).
Możesz zarejestrować się na newsletter lub kliknąć przycisk “Just Download”, aby kontynuować bez zapisania się do newslettera Arduino, tak jak na Rys.3.

6. Na koniec zobaczysz stronę z podziękowaniem za pobranie pliku instalacyjnego Arduino – Rys.4. W tym momencie powinno rozpocząć się pobieranie pliku instalacyjnego.

Po zakończeniu pobierania można zamknąć już przeglądarkę internetową.
Krok 2: Uruchomienie instalatora
1. Po zakończeniu pobierania, przejdź do folderu, w którym zapisano plik instalatora. Domyślnie będzie to folder “Pobrane” (Downloads), jednak może to być inny folder ustawiony jako domyślny do pobierania plików, w zależności od konfiguracji komputera – Rys.5.
2. W wspomnianym folderze powinien znajdować się plik instalacyjny, którego nazwa zaczyna się od “arduino-ide” (u nas plik instalacyjny nazywał się arduino-ide_2.3.2_Windows_64bit.exe). Otwieramy ten plik.
3. Po otwarciu pliku instalatora arduino-ide_2.3.2_Windows_64bit.exe pojawi się okno z warunkami licencji. Przeczytaj je uważnie, a jeśli zgadzasz się z warunkami, kliknij “Zgadzam się” – Rys.6.

4. W dalszej kolejności pojawi się okno (Rys.7) z wyborem opcji instalacji:
- Każdy korzystający z tego komputera – wybierz tę opcję, jeśli chcesz, aby Arduino IDE było dostępne dla wszystkich użytkowników komputera.
- Tylko dla mnie – wybierz tę opcję, jeśli chcesz, aby program był dostępny tylko dla Twojego konta użytkownika.
Wybierz preferowaną opcję i kliknij “Dalej”.

5. Po wybraniu opcji instalacji może pojawić się okno kontroli konta użytkownika (Rys.8) z komunikatem:
Czy chcesz zezwolić tej aplikacji na wprowadzenie zmian na tym urządzeniu?
Arduino IDE
Zweryfikowany wydawca: Arduino SA
Pochodzenie pliku: Dysk twardy na tym komputerze
Klikamy “Tak“, aby kontynuować instalację oprogramowania Arduino IDE.

6. W kolejnym kroku ponownie wyświetla się okno z warunkami licencji (Rys. 6). Jeśli akceptujemy w dalszym ciągu warunki klikamy: “Zgadzam się”.
7. Następnie pojawi się okno “Wybierz lokalizację dla instalacji” (Rys. 9).
Domyślnie instalator wskaże ścieżkę, gdzie Arduino IDE zostanie zainstalowane, np. C:\Program Files\Arduino IDE.
Jeśli chcesz zmienić lokalizację, kliknij “Przeglądaj” (Browse) i wybierz inny folder. Dodatkowo instalator sprawdzi, czy mamy na dysku wystarczającą ilość miejsca niezbędną do instalacji.
Po wybraniu lokalizacji dla instalacji kliknij “Zainstaluj” – rozpocznie się kopiowanie plików na dysk.

8. Po zatwierdzeniu instalacji pojawi się okno z paskiem postępu, który będzie pokazywał postęp instalacji Arduino IDE (Rys.10).
Poczekaj, aż proces instalacji zakończy się.

9. Na sam koniec otworzy się okno informujące o zakończonej instalacji (Rys.11). Jeśli wszystko poszło pomyślnie, kliknij “Zakończ”, aby zamknąć instalator. Jeśli opcja “Uruchom Arduino IDE” jest zaznaczona, program uruchomi się automatycznie po zamknięciu instalatora.

Krok 3: Pierwsze uruchomienie aplikacji Arduino IDE
Jeśli Arduino IDE jest już zainstalowane, możesz od razu przejść do zmiany języka. Pomijamy tą część instrukcji, jeśli program włączył się w języku polskim lub preferujemy język angielski.
Instrukcja zmiany języka w Arduino IDE z angielskiego na polski
1. Uruchom program Arduino IDE (Rys.12).

2. W głównym oknie Arduino IDE kliknij w zakładkę “File” (Plik) znajdującą się w lewym górnym rogu. Z rozwijanego menu wybierz opcję “Preferences” (Preferencje) – Rys.13.

3. W oknie “Preferences”, znajdź zakładkę “Settings”. W tej zakładce znajduje się rozwijana lista języków do wyboru “Language”.
Jeśli ustawiony jest język angielski, lista zaczyna się od opcji “English”. Po kliknięciu w strzałkę w dół, rozwinie nam się lista języków – Rys.14.

4. Z rozwijanej listy wybierz język “polski” – Rys.15 i klikamy przycisk “OK”.

Aby zmiana języka została poprawnie zastosowana, najlepiej zamknij i ponownie uruchom Arduino IDE. Po ponownym uruchomieniu interfejs powinien być wyświetlany w języku polskim – Rys.16.

Testowanie oryginalnej płytki Arduino
Jak najszybciej sprawdzić, czy płytka Arduino działa? Oto krótka instrukcja, bazująca na popularnym modelu Arduino UNO R3. Wskazówki dotyczą oryginalnych płytek Arduino, ponieważ w przypadku nieoryginalnych (klonów) najczęściej konieczna jest instalacja dodatkowego sterownika w systemie Windows.
Oryginalne płytki posiadają logo Arduino, a także unikalny numer seryjny, który można sprawdzić na oficjalnej stronie. Zazwyczaj oryginały są również droższe niż płytki nieoryginalne.
Na Rys.17 przedstawiono zdjęcie oryginalnej płytki Arduino UNO, natomiast na Rys.18 przedstawiono przykładowy wygląd płytek nieoryginalnych (klonów).

Producenci nieoryginalnych płytek nie mogą używać logo oraz nazwy marki “Arduino”, ponieważ jej znak towarowy oraz nazwa handlowa są chronione. Z tego powodu w opisach klonów zazwyczaj widnieje informacja, że płytka jest “zgodna z Arduino Uno,” zamiast bezpośredniego użycia chronionych nazw. Często na kolonach pojawia się również samo określenie “UNO”.

Instrukcja uruchomienia oryginalnej płytki Arduino Uno krok po kroku
1. Podłącz płytkę do komputera – Użyj przewodu USB, aby połączyć Arduino z komputerem. Po podłączeniu, oryginalne płytki zazwyczaj są automatycznie rozpoznawane i sterowniki instalują się samoczynnie.
Uwaga praktyczna: musimy mieć 100% pewność, że użyty przewód nie jest uszkodzony, a port USB jest sprawny. Najlepiej używać przewodów USB wysokiej jakości.
Jeśli płytka Arduino nie pojawi się w menedżerze urządzeń Windows na żadnym z portów (tak jak na Rys.19), nie należy kontynuować instrukcji uruchomienia do momentu rozwiązania problemu. Przyczyną mogą być problemy ze sterownikami, wadliwy przewód, uszkodzony port USB lub sama płytka Arduino.

(widok menadżera urządzeń Windows).
2. Wybierz model i port płytki – W programie Arduino IDE w górnej części znajduje się pole “Wybierz płytkę”. Klikamy na to pole i rozwija nam się lista dostępnych urządzeń (Rys.20). Klikamy w nazwę płytki, którą chcemy użyć. My wybraliśmy jedyną dostępną na liście (Arduino Uno na porcie COM3).

Teraz zamiast pola “Wybierz płytkę” widnieje informacja o wybranej płytce Arduino Uno. Również na dolnym pasku znajduje się informacja “Arduino Uno na COM3” – Rys.21.

Szybki test poprawności działania płytki Arduino
1. Aby szybko przetestować płytkę, otwórz przykładowy program o nazwie “Blink”. Na górnym pasku narzędzi wybierz zakładkę “Plik”, a następnie przejdź do: Plik > Przykłady > 01.Basics > Blink (Rys.22)

Ten prosty program włącza i wyłącza diodę LED na płytce Arduino, sygnalizując tym samym poprawne wgranie programu na płytkę. Na tym etapie nie musimy zapoznawać się z treścią tego przykładowego kodu.
2. Załaduj program na płytkę – Kliknij przycisk z symbolem strzałki “Prześlij”, aby wgrać program na płytkę – Rys.23.

Jeżeli wszystko przebiegnie pomyślnie, dioda LED na płytce zacznie migać, a na dole okna Arduino IDE wyświetli się komunikat “Przesyłanie zakończone” – Rys.24.

Dioda, która powinna zacząć migać w odstępach co sekundę, jest oznaczona literą “L” na płytce Arduino Uno (Rys. 25).

W przypadku nieprawidłowego wgrania programu na płytkę Arduino pojawi się komunikat o błędzie, np. “Upload error” – Rys.26.

W przypadku takiego błędu upewniamy się, czy w menedżerze urządzeń Windows nadal widoczna jest nasza płytka Arduino i czy zgadza się wybrany numer portu.
3. Jeśli chcesz wyczyścić płytkę Arduino po zakończonych testach, możesz wgrać pusty szkic. W Arduino IDE wybierz: Plik > New Sketch (Nowy Szkic).
Wgraj następnie pusty szkic na płytkę, co usunie wcześniejszy kod, przywracając ją do stanu początkowego.
Uruchomienie nieoryginalnej płytki Arduino
(Instalacja sterownika CH340)
Klony płytek Arduino Uno często korzystają z układu CH340, który służy do komunikacji USB. Aby taki klon działał poprawnie, konieczne jest zainstalowanie odpowiedniego sterownika. Poniżej znajdziesz krok po kroku instrukcję, jak to zrobić.
1. Pobieramy sterownik CH340 – np. ze strony:
https://arduinowo.pl/pobieralnia/sterowniki.rar
2. Rozpakowujemy plik “sterowniki.rar” w znanej lokalizacji (np. na pulpicie). Folder który zawiera sterownik CH340 nazwany jest “CH341SER“.
3. Podłączamy klon płytki Arduino Uno do komputera za pomocą przewodu USB.
4. Otwieramy Menedżer urządzeń w systemie Windows (można to zrobić, wpisując “Menedżer urządzeń” w wyszukiwarce systemowej).
Podłączona płytka najczęściej pojawi się w Menedżerze urządzeń jako “Inne urządzenie”, oznaczone żółtym znakiem ostrzegawczym – Rys.27.
Uwaga: płytka może również figurować pod inną nazwą w innej kategorii. Jeśli nie jesteśmy pewni, które to urządzenie, możemy podłączać i odłączać płytkę od komputera, obserwując, które urządzenie pojawia się i znika w trakcie tego procesu.

5. Kliknij prawym przyciskiem myszy na wykrytą płytkę w Menedżerze urządzeń, następnie wybierz opcję “Aktualizuj sterownik” – Rys.28.

(widok menadżera urządzeń Windows).
6. Otworzy się okno aktualizacji – Wybierz opcję “Przeglądaj mój komputer w poszukiwaniu sterowników”– Rys.29.

7. Wskaż lokalizację, w której wcześniej pobrano i wypakowano sterownik CH340. U nas była to lokalizacja D:\downloads\sterowniki\CH341SER – Rys.30.

8. Po wciśnięciu przycisku “Dalej” rozpocznie się instalacja sterownika. Po pomyślnym zakończeniu instalacji pojawi się okno końcowe instalatora – Rys.31. Klikamy przycisk “Zamknij“.

Po aktualizacji sterownika płytka Arduino nazywa się “USB-SERIAL CH340“. U nas widnieje ona na porcie szeregowym COM4 – Rys.32. Musimy zapamiętać numer portu na którym pojawiła się nasza płytka.

(widok menadżera urządzeń Windows).
9. Otwieramy program Arduino IDE. Klikamy na górnym pasku na “Wybierz płytkę“, następnie pojawia się nam lista urządzeń do wyboru – Rys.33. Klikamy w nieznane urządzenie o numerze portu zapamiętanym z Menadżera urządzeń Windows (Rys.32). W naszym przypadku płytka Arduino pojawiła się na porcie COM4.

10. Pojawi się okno wyboru płytki i portu. W polu do wypełnienia “Szukaj płytki” wpisujemy nazwę arduino uno. Pojawi się rozwijana lista płytek do wyboru – klikamy w płytkę “Arduino Uno” – Rys.34.

11. Jeśli nazwa płytki oraz port się zgadzają klikamy w przycisk “OK” – Rys.35.

12. Tym razem podobnie jak w przypadku oryginalnej płytki Arduino, zamiast pola “Wybierz płytkę” widnieje informacja o wybranej płytce Arduino Uno. Również na dolnym pasku znajduje się informacja “Arduino Uno na COM4” – Rys.36.

Możemy teraz sprawdzić czy płytka działa poprawnie – cofając się do podrozdziału Szybki test poprawności działania płytki Arduino. Płytka nieoryginalna działa w identyczny sposób jak oryginalna płytka Arduino.
Asystent Arduinowo_AI
Asystent Arduinowo_AI zgłębił powyższy zakres wiedzy i z przyjemnością wszystko Ci wyjaśni.
Zdobądź więcej wiedzy!
Przejdź do kolejnych materiałów naszego kursu >>> Wprowadzenie do Arduino