Wprowadzenie do symulowania projektów Arduino
Symulatory Arduino w ciągu ostatnich lat zyskały na znaczeniu i stają się coraz bardziej zaawansowane, niemal dorównując doświadczeniom z rzeczywistymi urządzeniami. Te wirtualne środowiska symulacyjne oferują realistyczne odwzorowanie działania płytek Arduino i komponentów, umożliwiając precyzyjne eksperymentowanie i testowanie projektów w warunkach zbliżonych do pracy z fizycznym sprzętem.
Dzięki symulacjom można zdobyć praktyczne doświadczenie bez potrzeby posiadania rzeczywistych podzespołów, co jest szczególnie korzystne dla osób początkujących, które mogą obawiać się kosztów lub ryzyka uszkodzenia sprzętu.
Co istotne, umiejętności nabyte podczas symulacji łatwo przenoszą się na pracę z fizycznymi komponentami, zapewniając płynne i bezproblemowe przejście do rzeczywistych projektów.
Na naszej stronie dostępny jest prosty symulator Arduino, przedstawiony poniżej:
Jeśli symulator załadował się poprawnie, powinien wyglądać tak jak na poniższym Rys.1.
Przyciski w interfejsie:
- Przycisk rozpoczęcia symulacji “Start”: Rozpoczyna proces kompilacji kodu z edytora. Po prawidłowej kompilacji program jest uruchamiany na wirtualnym mikrokontrolerze. Po uruchomieniu przycisk “Start” zostaje wyłączony, a aktywny staje się przycisk “Stop”.
- Przycisk zakończenia symulacji “Stop”: Zatrzymuje aktualnie działającą symulację. Po naciśnięciu przycisk “Stop” zostaje wyłączony, a przycisk “Start” ponownie jest dostępny.
- Przycisk “Przywróć pierwotny kod”: Przywraca domyślny kod programu do edytora. Jest użyteczny, gdy kod został zmodyfikowany i potrzebne jest ponowne uruchomienie pierwotnej wersji programu.
Sekcje wyjściowe i informacje:
- Pole edytora kodu (Treść szkicu): Znajduje się poniżej przycisków. Tutaj można pisać i edytować kod programu, który zostanie skompilowany i uruchomiony na symulatorze. Kod jest w języku C++, typowym dla mikrokontrolerów AVR, takich jak Arduino.
- Dane wyjściowe (Sekcja “Dane wyjściowe”): Ta sekcja wyświetla wyniki kompilacji, informacje o błędach oraz status działania programu po uruchomieniu symulacji. Informacje w tej sekcji są aktualizowane po każdorazowym naciśnięciu przycisku “Start”.
- Monitor portu szeregowego (Sekcja “Monitor portu szeregowego”): Sekcja ta symuluje port szeregowy mikrokontrolera, wyświetlając informacje wysyłane z programu przez interfejs szeregowy. Przydatne do debugowania programu i śledzenia danych wyjściowych z kodu.
Inne elementy
- Status symulacji (Pole “Status”): Wyświetla bieżący status działania symulacji, czas symulacji oraz szybkość działania. Aktualizuje się automatycznie podczas symulacji (przed rozpoczęciem symulacji pole to jest niewidoczne).
Sposób używania symulatora:
- Pisz lub edytuj kod w polu edytora kodu (Treść szkicu).
- Uruchom symulację za pomocą przycisku “Start”.
- Obserwuj wyniki kompilacji w sekcji “Dane wyjściowe”.
- Monitoruj komunikaty wyświetlane przez mikrokontroler w sekcji “Monitor portu szeregowego”.
- Zatrzymaj symulację za pomocą przycisku “Stop”.
- Przywróć pierwotny kod za pomocą przycisku “Przywróć pierwotny kod” – jeśli chcesz.
Uwagi:
Symulator jest zoptymalizowany do pracy w środowisku przeglądarki i może nie wspierać wszystkich funkcji typowych dla fizycznych mikrokontrolerów. Każda modyfikacja kodu wymaga ponownego uruchomienia symulacji, aby mogła zostać uwzględniona.
Gdy wciśniemy przycisk rozpoczęcia symulacji “Start” program zostanie skompilowany. W przypadku pomyślnej kompilacji, symulacja zostanie uruchomiona – tak jak na poniższym rysunku (Rys.2).
Symulator Arduino – Wokwi
Jeśli potrzebujemy bardziej zaawansowanego symulatora Arduino, możemy wybrać symulator Wokwi. Jest on internetową platformą symulacyjną, która pozwala na wizualizację i testowanie projektów opartych na Arduino w przeglądarce internetowej. Do poprawnego działania niezbędne jest połączenie z Internetem. Oferuje ona dość bogaty zestaw komponentów elektronicznych, w tym różne modele płytek Arduino, sensory, wyświetlacze, a nawet elementy złożone, takie jak matryce LED. Wokwi idealnie nadaje się do szybkiego prototypowania, nauki podstaw elektroniki oraz testowania skomplikowanych projektów przed ich fizyczną realizacją.
Jedną z największych zalet Wokwi jest to, że nie ma potrzeby logowania się, aby rozpocząć testowanie projektów. Możesz od razu wejść na stronę, wybrać Arduino Uno lub inny mikrokontroler, napisać kod i uruchomić symulację – wszystko to bez tworzenia konta. To świetne rozwiązanie dla osób, które chcą szybko wypróbować swoje pomysły lub uczą się podstaw programowania Arduino.
Na Rys. 3 pokazano okno symulatora Wokwi po włączeniu nowego projektu na płytkę Arduino Uno na ekranie komputera. Po lewej stronie widzimy miejsce gdzie użytkownik wprowadza kod (wygląda podobnie jak w aplikacji Arduino IDE), po prawej stronie jest miejsce gdzie użytkownik tworzy schemat graficzny.
Z kolei na urządzeniu mobilnym interfejs jest zorganizowany w zakładki, aby lepiej wykorzystać przestrzeń na mniejszym ekranie (w wersji mobilnej wygląda tak jak na Rys.4). Kod i schemat połączeń dostępne są jako oddzielne zakładki, więc należy przełączać się między nimi, aby przejść od edytowania kodu do tworzenia schematu. Konsola może znajdować się w osobnej zakładce lub pojawiać się po uruchomieniu symulacji.
Klikając w poniższy link, sprawdzisz jak u Ciebie wygląda okno programu symulatora Wokwi:
https://wokwi.com/projects/new/arduino-uno
Jeśli wciśniesz zielony przycisk rozpoczęcia symulacji, taki jak pokazany na Rys.5, symulacja powinna się uruchomić.
Uwaga: na tym etapie nic jeszcze się nie wydarzy – symulator będzie jedynie pokazywał czas trwania symulacji, ponieważ korzystamy z pustego szablonu, który nie generuje żadnych efektów działania ani sygnałów. Aby zobaczyć widoczne wyniki, musimy napisać program, który wykona konkretne operacje, takie jak zapalanie diody LED lub wyświetlanie danych.
Po uruchomieniu symulacji w prawym górnym rogu ekranu pojawi się licznik czasu oraz wskaźnik prędkości symulacji, wyrażony w procentach. Wskaźnik ten pokazuje, jak szybko symulacja przebiega względem rzeczywistego czasu – wartości bliskie 100% oznaczają działanie w czasie rzeczywistym, natomiast niższe wartości mogą wskazywać na większe obciążenie symulatora.
W górnej części po lewej stronie znajdują się dodatkowe przyciski do zarządzania symulacją: możesz ją ponownie uruchomić (restart), całkowicie zatrzymać lub wcisnąć pauzę, aby tymczasowo wstrzymać jej działanie, co ilustruje Rys.6.
Po zatrzymaniu symulacji możesz spróbować wprowadzić przypadkowe znaki między nawiasami { } w obrębie funkcji setup lub loop, aby sprawdzić, czy spowoduje to błąd kompilacji. Jeśli kod zawiera błędy, pojawi się komunikat „Build failed!” informujący o niepowodzeniu kompilacji, jak pokazano na Rys. 7. Dzięki temu zobaczysz, jak symulator reaguje na błędy w kodzie, co ułatwi naukę rozwiązywania problemów programistycznych.
Asystent Arduinowo_AI
Asystent Arduinowo_AI zgłębił powyższy zakres wiedzy i z przyjemnością wszystko Ci wyjaśni.
Zdobądź więcej wiedzy!
Przejdź do kolejnych materiałów naszego kursu >>> Port Szeregowy